دور دوم انتخابات یا حکومت مؤقت ؟
نوشته ی : اسما عیل فروغی نوشته ی : اسما عیل فروغی

        در حالیکه فقط چند روز محدود به هفتم نوامبر، روز تدویر دومین دورانتخابات ریاست جمهوری افغانستان ، باقیمانده است ؛ حد س و گمانها و شک و ترد ید ها در مورد تدویر یا عدم تدویر دور دوم انتخابات ، روز تا روز افزایش می یا بد .  

این حدس و گمانها زمانی بیشتر افزایش یافت که ، عبدالله عبدالله رقیب رییس جمهور حامد کرزی ، پیش شرطهای در ظاهر واقعبینانه ی خویش را بخاطر شرکت در دور دوم انتخابات ، به مقامات دولتی افغانستان و جامعه ی جهانی ، پیشکش نمود . 

  او با صراحت و قاطعیت هوشدار داده است که :  در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد مگر آنکه ، وظایف سه وزیر برحال حکومت (  داخله ،معارف ، سرحدات ) و رییس ارگانهای محلی ، بحال تعلیق در نیا مده و برخی مقامات برجسته ی کمسیون مستقل انتخابات بشمول رییس آن ، از وظایف شان برکنار نگردند .   

  این پیش شرطهای آ قای عبدالله که تا هنوز روشن نیست به ابتکار خودشان صورت گرفته است یا از سوی بحران سازان خارجی دیکته شده است ؛ این گمانه زنی ها را بیشتر تقویت میبخشد که ، شاید درامه نویسان اصلی ، سناریوی دیگری را برای افغانستان طرحریزی نموده باشند  ـــ سناریویی را که نه آقای کرزی و نه آقای عبدالله ، در آن برنده هستند . زیرا آنان هردو  در انتخابات دست به تقلب زده اند و هردو باعث ایجاد این مضحکه شده اند .                                                     

   به باور ناظران اوضاع افغانستان ،  درامه نویسان اصلی که تا هنوز در جستجوی مهره ی اصلی سرگردان هستند ، همین اکنون سرگرم رایزنی بخاطر به تعویق انداختن انتخابات تا بهار سال آینده ، و تشکیل حکومتی مؤقت برای افغانستان  و یا تدبیری کاملا جد ید  و غیر منتظره هستند که  بدون شک تا چند روز دیگر بیشتر روشن خواهد شد .  

   پیش شرطهای عبدالله عبدالله درست زمانی با این قاطعیت مطرح شده است که آقای زلمی خلیل زاد سا بق سفیر ایالات متحده ی امریکا و نماینده خاص جورج بوش  نیز بار دیگر و اینبار در نقشی دیگر ، داخل افغانستان شده ،  محافل و نشستهای سوال برانگیزی به طرفداری خویش در کابل ، براه انداخته است .  باساس گزارشهای  رسانه ها ، در برخی ازین محافل ، شخصیتهای سرشنا س افغانی ، آ قای خلیل زاد را کیمیای سعادت و تنها شخصیتی دانسته اند که کشتی شکسته ی افغانستان را میتواند  به ساحل نجات برسا ند و بس .  

هر چند در نظر نیست طی این تحلیل کوتاه خبری ، نقش سازنده و یا تخریب کننده ی آقای زلمی خلیل زاد را  به بررسی  بگیریم  ؛ اما  این پرسش را همیشه میتوان از ایشان مطرح کرد که    چرا افغانستان پس از هشت سال حضور گسترده ی مادی و نظامی امریکا و جهان ؛ هنوز هم در همان گردابی غوطه میخورد که قبلا غرق گردیده بود ؟  در باره نسخه های نا کام و طرحها و پلانهای زیانبخش هشت سال گذشته که افتخار آن بیشتر به آقای خلیلزاد تعلق گرفته ، و صدمه ی مرگبار و ویرانگر آنرا ملت عذابد یده ی افغانستان متحمل گردیده است ، در مقال دیگر ، بحث خواهیم نمود . اما آ نچه درینجا قابل گفتن هست ، اینست که :   طراحان استراتژی جنگ و صلح در افغانستان ، هر آنکه بود ند و باشند ،  با طرح و به کا ر گیری تاکتیک های  نا سنجیده واستعماری ، کشور ما را از یک بحران به بحران دیگر و از یک افتضاح به افتضاح دیگر  سوق میدهند .

       افتضاح و رسوایی که  از اثر تقلب گسترده و منحصر به فرد در انتخابات افغانستا ن، به بار آمد ، اگر از یکسو آبرو ریزی بزرگی برای دولتمداران افغانستان بود ، از جانب دیگر همچنان   آبرو ریزی تاریخی ای بود برای سازمان ملل متحد  ، ایالات متحده امریکا و سایر کشور ها ییکه بخاط منافع غرض آلود و توسعه طلبانه ی شان ، انتخابات نمایشی را در افغانستان براه انداخته اند.

          آنان که خود ایجادگر این افتضاح و رسوایی بود ند ، اکنون به این کوشش اند که ، یا متقلبین بزرگ را بار دیگر شاخ به شاخ نموده ، درامه ی افتضاح را به پایان برسانند  و یا به نمایش درامه ی جد ید ی که از قبل آماده نموده اند ، آغاز نمایند .

         جالبتر از همه اینست که ، در چنین اوضاع و احوال بحرانی ، در حالیکه دولت امریکا اراده ی اعزام دهها هزار سرباز تازه نفس را به افغانستان دارد ؛ حا مد کرزی رییس جمهور افغانستا ن بار دیگر نمایش مستقل نما یی را براه انداخته ، قابل اعتماد بود ن امریکا را بعنوان متحد افغانستا ن زیر سوال برده است .

         او درین اواخر این سوالات را مطرح نموده است که : آیا ایالات متحده ی امریکا و غرب ، شرکا ی قابل اعتماد برای افغانستان هستند ؟  آیا ما چیز ها یی را که آنا ن در اول وعده داده بود ند  بدست آورده ایم ؟

        رییس جمهور کرزی که طی هشت سال گذشته ، نقش خود را درین درامه ی بزرگ بخوبی بازی کرده ، و هنوز هم میتواند همان مهره ی مورد اعتماد امریکاییان با شد ؛ درست زمانی دوستی امریکا را زیر سوال میبرد که ، گمانه زنیها د ر باره ی دور دوم انتخابات و تد ویر یا عد م  تدویر شدن آن شکل گرفته است .

        جناب ایشا ن که همواره از میان بحران ها ، شعار های جذاب تبلیغاتی بیرون میآورند ، اینبار نیز با بکار بردن این شعا ر جذاب ولی بسیار کهنه و بسیار آشنا ، میخواهند  حریف یا حریفان خویش را مغلوب نمایند .

        بهرحال ، چه آقای کرزی به امریکاییان نزدیک شود و یا از آنا ن دوری گزیند ، هرگاه قرعه ی فال بنام ایشان نیفتاده باشد ، همین دور دوم انتخابات و همین پیش شرطهای آقای عبدالله ، بهانه یی خواهد بود برای ختم  کار و اقتدار وی ؛ د ر غیر آ ن  همان آش است و همان کاسه که جناب ایشان طی هشت سال گذشته با آن آشنا یی کامل دارند .

                                                                                

                                                                                      پایان


October 29th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات